Afvallen met horrorfilms!

28/10/2022 in: Actueel

Halloween lst

Het is oktober. De maand van de herfst, wintertijd en natuurlijk de engste dag van het jaar: Halloween. Deze Amerikaanse feestdag wordt steeds populairder in Nederland. De winkels staan inmiddels weer vol met spoken, pompoenen en spinnenwebben en steeds vaker ‘versieren’ mensen de tuin voor de kinderen die op de avond van Halloween aan de deur komen.

Wie denkt aan Halloween, denkt natuurlijk aan griezelen. Klinkt een avondje bankhangen en tegelijkertijd calorieën verbranden je als muziek in de oren? Dan hebben we goed nieuws. Met het kijken van horrorfilms kan dat, als je de chips en popcorn laat staan natuurlijk.

Calorieën verbranden op de bank
Wetenschappers van de Universiteit van Westminster hebben onderzoek* gedaan naar welk effect het kijken van enge films heeft op je lichaam. Tijdens dit onderzoek keken er tien mensen naar verschillende horrorfilms en werd hun hartslag, zuurstofgehalte en het uitademen van koolstofdioxide gemeten.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat je gemiddeld zo’n 113 calorieën kunt verbranden met het kijken van een 90 minuten durende horrorfilm! Dat staat ongeveer gelijk aan een half uur flink doorwandelen. Verleidelijk! Vooral bij de schrikmomenten gaat de hartslag omhoog en wordt de calorieverbranding meer gestimuleerd. Wanneer je de spanning en stress voelt van de film, maakt je lichaam adrenaline aan. Dit remt de eetlust, zorgt ervoor dat je eten sneller wordt verwerkt en dat je calorieën verbrandt.

Maakt het dan nog uit welke film je kijkt? Jazeker! The Shining, Jaws en The Exorcist staan bovenaan het lijstje van films waarmee je de meeste calorieën verbrandt. Maar… dan moet je deze films natuurlijk zelf wel écht spannend vinden, anders heeft het kijken van deze films geen effect op je lichaam.

Welke film zet jij vanavond aan? Of maak je toch liever die wandeling?

Tip: trek in een chipje tijdens het griezelen? Ga voor The 1:1 Diet Pop Squares!

*https://time.com/4995896/scary-movies-burn-calories/

Over de auteur:

Veerle van den Haak

Copywriter & Video Editor