Actueel > Blijf zitten waar je zit...

Blijf zitten waar je zit...

Blijf zitten waar je zit...

... en verroer je niet. Hou je adem in en stik niet.

Ken jij dit ook? Het is een kinderversje uit mijn jeugd en het schoot mij zojuist zomaar te binnen. Want lieve mensen, wat een bizarre tijd is dit! Had jij gedacht dat we voorjaar 2020 met zijn allen in de ban van het coronavirus zouden zijn? Ik niet in ieder geval. Om mij heen zie ik dat de angst en de paniek regeert. Tijdens mijn ochtendwandeling met Moos, mijn hond, zie ik een mondkapje op straat liggen. In de supermarkt zie ik mensen hamsteren, lege schappen, mensen met mondkapjes voor hun mond en disposable handschoenen aan. En dát soort dingen vind ik nou echt scary! 
  

Besmettelijk

Niets is zo besmettelijk als angst; zelfs besmettelijker dan het hele coronavirus zelf. Angst en stress zijn bewezen slecht voor ons immuunsysteem. En een goed immuunsysteem wil je nu toch zeker hebben. Waarom zijn we dan collectief in de paniekstand geslagen en waar is ons gezonde verstand gebleven?


Houd de regie over jezelf

Wij mensen zijn vanuit onze oertijd als volgt geprogrammeerd: zodra er gevaar dreigt doen we één van de volgende drie dingen: we vluchten, bevriezen of vechten. Iets anders kunnen we niet. En door deze pandemie voelen we ons bedreigd, dus ons oerinstinct neemt het over. Ik ben een vechter en wat ben jij? Wat je ook bent, waar het om gaat in deze heftige tijd is om de regie over je eigen energie te behouden. Je niet mee te laten slepen door de waan van de dag. Niet mee te gaan met dat angst/paniekvirus.


Blijf in het nu

Je kent misschien wel het volgende gezegde: Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift… That’s why it is called present! Maar oh wat is het lastig om in het nu te blijven. Ik hoor mensen zeggen: ja maar, wat als…? Ja, en…?, denk ik dan. Ik weet het ook niet en daarom wil ik vooral proberen de rust te bewaren in mijn hoofd. En hoe doe ik dat?


Bewaar de rust in je hoofd en in je lichaam
Op momenten dat de stress mij aanvliegt, want jazeker ook mij vliegt het mij af en toe naar mijn keel, dan ga ik even bewust terug naar mijn ademhaling. Ik gebruik daarvoor een app op mijn smartphone. Op jouw telefoon zit ongetwijfeld ook een app die je kan helpen met de ademhaling. Doordat ik een paar maal bewust mee adem met deze app wordt mijn ademhaling weer rustiger. Als je gestrest bent zit je ademhaling te hoog. Let maar eens op kinderen die opgewonden iets vertellen, hoe hoog zij dan ademen. Maar zodra je ademhaling rustiger is, kun je ook helderder denken doordat je brein weer gekalmeerd is. Echt een aanrader om zo’n (gratis) app te installeren.

  1. Ga dagelijks even buiten wandelen. Maar houd je wel aan de voorschriften en regels die op dit moment gelden en houd voldoende afstand van elkaar. Professor Eric Scheerder legde op tv uit dat door te bewegen onze natural killers aangemaakt worden. Die heb je nodig voor een gezond immuunsysteem. En even in de frisse buitenlucht is goed voor een mens. Daarom loop ik dagelijks mijn powerwalk meters. Door goed te bewegen maak ik ook endorfine aan en die kan ik deze dagen goed gebruiken.

  2. Misschien ligt er wel een boek al ik weet niet hoe lang te wachten om door jou gelezen te worden. Lekker doen!
      
  3. Luister naar muziek waar je van houdt.
      
  4. Wees mindful en focus op je zintuigen. Door te focussen op wat je bijvoorbeeld nu ruikt en proeft blijf je in het nu.
      
  5. Ga een dagboek bijhouden. Het helpt je om de dingen van je af te schrijven. Schrijf alles op wat in je hoofd opkomt. En zo heb je ook nog een document voor later. Zo weet ons nageslacht over deze bizarre tijd die we met elkaar doormaken. Maar voor dit moment geef jij je eigen gedachten een plekje.

  6. Heb je op dit moment veel piekergedachten? Stop ze in een doos. Ik mediteer, visualiseer een grote doos. Daarin stop ik alles wat ik niet nodig heb, wat mij niet helpt of wat ik op dit moment niet meer kan gebruiken. Ik tape die doos met piekergedachten dicht en geef hem mee met grof vuil. Zo opgeruimd staat netjes. Hoppa… weg ermee met die niet-helpende gedachten.

  7. Eet gezond. Mijn collega Jolijn heeft al in haar blog geschreven over het belang van uitgebalanceerde voeding, juist nu tijdens het coronavirus.

Blijf in verbinding
Gelukkig zie ik in deze moeilijke tijd ook nog heel veel mooie dingen gebeuren waar ik blij van word. Dat zijn allemaal dingen die met verbondenheid met elkaar te maken hebben. Ik zag vanochtend hartjes van stoepkrijt getekend op straat met de boodschap ‘blijf gezond’, we applaudisseren collectief voor de mensen die werkzaam zijn in de zorg, ik zie op de regionale televisie een jongetje dat saxofoon speelt in de tuin van een verzorgingstehuis, Italianen die vanaf hun eigen balkonnetje met elkaar zingen. Allemaal in verbinding met elkaar, wat mij diep ontroerd.

Vertrouwen
Deze periode is pittig, maar blijf vertrouwen op betere toekomst. Alles gaat voorbij, dus ook deze tijd. En ik vertrouw erop dat we dan in verbondenheid de draad weer met elkaar oppakken.

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar. Stay Safe en Stay in Touch!!