Mind > Een optimist valt beter af

Een optimist valt beter af

Een optimist valt beter af

Alle mensen zijn gelijk, dat weten we. Als het over diëten gaat is het echter zo dat mensen die een positieve houding hebben toch echt een streepje voor hebben. Niet omdat hun biologie anders is dan die van iemand die minder optimistisch is. De sleutel van het dieetsucces zit namelijk verborgen in je houding ten aanzien van je dieet.

Een dieet volgen lijkt vaak makkelijk en in eerste instantie is het starten met een dieet niet moeilijk. De problemen ontstaan vaak pas bij het uitgaan; feestjes, verjaardagen, uit eten etc.

Run, Forrest, Run!
Wat een geweldige film was dat: Forrest Gump. Heb je deze nog niet gezien? Dan kan ik je deze zeker aanraden. Forrest Gump is een man met een lichte geestelijke beperking die allerlei avonturen meemaakt. Hij is van nature optimistisch en laat zich als een veer op de wind meeblazen van het ene avontuur in het andere. Hierin zit de kunst van het succesvol volgen van een dieet verscholen.

Jezelf veroordelen, of gaat het morgen beter?
Door alle verleidingen om ons heen is het verschrikkelijk moeilijk om niet af en toe toch teveel te eten of om lekker te snoepen. Ons lichaam is nou eenmaal niet een machine waarbij we het hongergevoel uit kunnen zetten. Als het dan toch een keer misgaat, moet je dan boos worden op jezelf? Moet je jezelf veroordelen omdat je de behoefte van je lichaam even niet onder controle had?

Optimisten kijken van nature makkelijker vooruit en minder achterom. Ze zijn geneigd om successen naar zich toe te trekken en om mislukkingen toe te schrijven aan toeval. Je zou kunnen zeggen dat ze een overmatig zelfvertrouwen hebben. Wat er ook gebeurt, ze zijn altijd optimistisch.

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt: Ja, leuk, maar ik weet van mezelf dat ik een pessimist ben! Help! Laten we eerst eens kijken naar een voorbeeld.
Michelle gaat de stad in met een vriendin. Ze is al twee weken streng op dieet en het gaat haar goed af. In de kroeg neemt ze een biertje en een paar kippenvleugeltjes. Ze heeft meteen spijt van haar beslissing en zegt tegen haarzelf: "Michelle, jij domme koe! Je kan niet eens even de stad in met een vriendin zonder dat je je dieet overboord zet. Wat ben je toch een zwakkeling." Eenmaal buiten lopen ze samen naar snackbar waar ze zich tegoed doet aan patat, saté en friet. “Het maakt nu toch allemaal niets meer uit”, zegt Michelle.

Tegenslag, overtuigingen, consequenties
Of je nou een optimist of een pessimist bent iedereen krijgt te maken met tegenslagen. Zoals Michelle omgaat met haar tegenslag is erg pessimistisch: Michelle, jij domme koe. Haar dieet was helemaal nog niet mislukt; pas na haar zelfveroordeling was haar dieet verloren. De pessimistische houding ten opzichte van zichzelf zorgt voor een verslechterend effect.

Een betere reactie was geweest als Michelle tegen zichzelf had gezegd: “Rustig aan Michelle. Je hebt nu twee biertjes en kippenvleugeltjes op. Ik heb geen avondeten gehad dus met de calorieën zal het wel meevallen. Je bent niet slap omdat je een dag iets extra’s eet. Sterker nog, een paar vrienden hadden gezegd dat je er slanker uitzag. Het heeft geen zin om mezelf te veroordelen omdat ik een paar slechte dingen heb gegeten. Dat slaat nergens op. Ik pak mijn dieet weer op en ga ervoor."

In de voorbeelden hierboven wordt het duidelijk dat overtuigingen een grote invloed hebben op hoe je je voelt en wat je vervolgens doet.

Een aantal tips om jezelf op de rit te houden (werkt ook als je geen optimist bent!) 
Stop je gedachten. Neem deze tip letterlijk. Zeg desnoods tegen jezelf: STOP! Je gedachten zijn vaak negatief en niet realistisch. Je gedachten vertellen (meestal) niet de waarheid.

Wees je heel bewust van wat er op dat moment gebeurt. Dit klinkt heel logisch maar dat is niet zo simpel. Onze gedachten en gevoelens spelen zich voor een groot deel af in ons onderbewuste. Gebruik de volgende stappen om je proces te analyseren en om tot zelfreflectie te komen.

1.     Gebeurtenis: wat is er gebeurd waardoor je van slag bent?
2.     Overtuigingen: wat zijn je overtuigingen bij deze gebeurtenis?
3.     Consequenties: wat zijn de gevolgen van deze overtuigingen?

Op deze manier leer je inzien dat situaties (vaak) minder erg zijn dan ze lijken en word je vanzelf iets optimistischer. Succes!

Henk-Willem Olivier, The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan