Actueel > Het coronavirus en thuiswerken: zitten tot je er vervelend van wordt!

Het coronavirus en thuiswerken: zitten tot je er vervelend van wordt!

Het coronavirus en thuiswerken: zitten tot je er vervelend van wordt!

Of je nou vanuit huis werkt, of nog op kantoor of waar dan ook… voor de meesten onder ons geldt dat we ineens een stuk minder beweging hebben. De sportscholen zijn dicht en het verenigingsleven ligt ook op z’n gat, net als wij zo ongeveer.

Wat je mist
De pauzes die je op je werk nog wel ‘ns neemt (al is het maar het loopje naar de koffiemachine) of even naar een collega die op een andere verdieping zit… je hebt het thuis allemaal niet.

Wat kun je thuis doen om het wat fijner te maken? Het gemis van je collega’s kun je een beetje opvangen door met elkaar online contact te hebben. Maar het gemis aan beweging zul je toch zelf moeten invullen.

Wees eens onpraktisch
Verzamel niet alles wat je nodig hebt om je laptop heen, maar zorg dat je tas met papieren e.d. die je nodig hebt ergens anders staat, bijvoorbeeld in de hal/gang of in een andere kamer en haal per klus waar je mee aan de slag gaat uit je tas wat je nodig hebt. Ben je klaar, berg het dan weer in je tas op en zo begin je aan de volgende klus. Op die manier heb je al diverse keren een loopje. Normaal gesproken zou je dat niet praktisch vinden, maar nu is het voor je lichaam wel even lekker!

Pauze
Las regelmatig een pauze in en zorg dat je dan even in beweging bent. Ga naar de keuken, zet een kopje koffie en terwijl je dit doet kun je aan het aanrecht wat rek- en strekoefeningen doen.

Maak van je lunch een lopend buffetje
Als het tijd voor je lunch is, maak deze dan ook in etappes. Smeer een boterham, ga aan tafel om ‘m op te eten. Daarna weer naar de keuken voor de volgende boterham enz. Wat je normaal allemaal snel en praktisch in 1 keer zou doen, doe je nu in stukjes. Omslachtig? Misschien… maar het helpt je wel om wat meer te bewegen. En laten we eerlijk zijn: je hebt er tijd genoeg voor, want je hoeft niet op een holletje naar de sportschool! 

Als het kan, zorg dan dat je je voorraad in huis ook wat minder binnen handbereik hebt en dwing jezelf er op die manier toe om naar de schuur of berging te gaan als je wat wilt drinken.

Frisse neus
Probeer ook, als dat voor jou mogelijk is, om af en toe een blokje om je huis te lopen of even de trap op en af te gaan. Haal die frisse neus (probeer dit wel te doen zonder in contact met anderen te komen); even een jack aan en met een beker koffie de tuin in of het balkon op doet ook wonderen.

Zet je alarm
De verleiding is groot om ’s morgens je laptop aan te zetten en er de hele dag achter te zitten. Probeer dit te voorkomen, want dat ga je nog geen week volhouden en je zult merken dat je je na wat regelmatige beweging een stuk lekkerder voelt. Stel een alarm in voor een paar vaste momenten, zodat je je hoofd en lichaam even een kleine break gunt.

Het échte werk: de 30 dagen challenge
Alle kleine beetjes helpen, maar het is natuurlijk geen sporten! Wil je écht wat doen aan je spieren, wat dacht je dan van de 30 dagen challenge tegen de muur zitten? Bij deze challenge zit je met gebogen benen tegen de muur. Dus wel steun in je rug, maar niet onder je billen en bovenbenen (daar heb je per slot van rekening de hele dag al genoeg op gezeten!). Deze oefening heeft wel wat weg van de squat. De eerste paar seconden voel je er misschien nog weinig van, maar na een tijdje merk je dat je bovenbenen hard aan het werk zijn. Naast je bovenbeenspieren, train je ook de spieren in je buik, rug en billen.

Hoe dan?
Ga met je rug tegen een muur staan.
Zak rustig door je knieën.
Zet je voeten een stapje naar voren, een heupbreedte uit elkaar.
Je zit zoals je op een stoel zou zitten, maar dan tegen de muur en dus zonder zitting, met je knieën in een hoek van 90 graden.

Houd vol!
Doe deze oefening op een vast moment van de dag. Natuurlijk kun je tijdens de oefening face-timen met andere collega's die ook thuiswerken. Zo motiveer je elkaar en houd je het langer vol.

Doe je mee?
Wie gaat deze uitdaging aan? Klik hier om de challenge te downloaden.

Kom op, begin er vandaag nog mee!

Heel veel succes! 


Inge Brekvoort, marketing & communicatie adviseur The 1:1 Diet
Met dank aan Jeanine Hessels voor de challenge!

Samen... door dik en dun

Samen... door dik en dun

We zitten in een heel bijzondere periode. Hoe lang gaat dit nog duren? Stap voor stap gaan we samen ...