Actueel > Rust, reinheid, regelmaat

Rust, reinheid, regelmaat

Rust, reinheid, regelmaat

Inmiddels zitten we al bijna 2 maanden in ons 'nieuwe' leven. Hoe gaat het nu met je? Kun je een beetje wennen aan deze situatie?

Wij mensen zijn enorme gewoontedieren. Een vast ritme waarmee je de dag begint en hoe je altijd gewend was om jouw dag in te delen. Hollend van hot naar her en ineens is ons leven gedwongen tot stilstand gekomen en zijn we compleet ontregeld geraakt. We weten even niet meer hoe we het nu moeten aanpakken en dat heeft een enorm effect op ons leven.

Alles is anders
Je hebt mogelijk veel meer ballen in de lucht te houden, want je moet ook de kindjes les geven. Ondertussen gaat jouw werk door. Of dat nu online is of dat je toch fysiek naar je werk gaat. Ineens zit je met het hele gezin aan de eettafel te werken of ben je een alleenstaande en mis je mogelijk het contact met je collega’s. Voor ons allemaal is het een mega omslag waar we mee te dealen hebben. En misschien maak je je ook nog zorgen om ouders en grootouders die je momenteel niet mag bezoeken. Het gemis van het fysieke contact met je dierbaren. Het valt allemaal niet mee. We zijn volledig de controle kwijt en niemand weet hoe lang deze pittige situatie doorgaat.

Ritme
Wat ik de afgelopen weken gemerkt heb aan mijn cliënten is dat men maar een beetje wat doet en uit het ritme geraakt is. Je was zo gewend aan je dagritme en nu is iedere dag hetzelfde. Weekend of doordeweekse dag... het maakt niet meer uit. Althans, voor je gevoel. De normale dagindeling heb je laten varen. Je eet/drinkt en beweegt wanneer het je uitkomt. Je zit vaker op social media te kijken of kijkt meer televisie. En dat maakt je vaak alleen maar onrustiger. Door de onregelmatigheid en stress ga je misschien meer eten. Je mist beweging doordat je niet meer naar je sportclubje kunt en ook fietsen van en naar werk gaat niet meer. Enfin, voor veel mensen voelt dat niet goed.

Planning
Vroeger werden we opgevoed met rust, reinheid en regelmaat. Dat waren de 3 pijlers waar de opvoeding op gestoeld was en zo gek was dat helemaal niet. Wij mensen doen het nog altijd heel goed op structuur. Daarom vertel ik ook iedereen om zoveel mogelijk je oude ritme aan te houden. Maak een dagschema. Koop een whiteboard en zet dat in je kamer. En maak samen met je gezin een dagplanning voor de doordeweekse dagen: zo laat opstaan, zo laat ontbijten, welke tijden aan school/werk besteden etc. Houd daarbij zoveel mogelijk vast aan de tijden zoals je altijd deed. Dat geeft weer de bekende structuur aan jullie dag. Werk eventueel met pictogrammen voor de kleinste kinderen, zodat ook zij het begrijpen.

Ontspanning
Vergeet ook niet tijd voor ontspanning en voor beweging in te plannen. Leuk om samen met de kids te bewegen en te dansen. Of een grappig beweegspel te doen. Weet je nog dat spel, Twister? Dat was toch hilarisch om te doen? Misschien heb je het nog wel ergens in huis liggen? Misschien is het dan nu de tijd om het spel weer van stal te halen.

Eten en bewegen
Hoe leuk om samen met je kinderen die gezonde maaltijd te koken. Wat ze zelf hebben gekookt eten ze gegarandeerd op en tegelijkertijd is het leerzaam voor ze en hebben jullie samen quality time. Op vaste tijden te eten geeft rust in je lichaam. Het zal je helpen om gezondere keuzes te maken. Eet voldoende groenten (rijk aan vitamine C). Skip die ongezonde voeding. Eet volkoren producten in plaats van geraffineerde voedingsmiddelen. Door het eten van suikers gaat onze bloedsuikerspiegel pieken, waardoor ons immuunsysteem verzwakt. Juist nu is het belangrijk om een goed afweersysteem te hebben. Maar ook zorgen voor een goede nachtrust. Ook dat helpt ons om ons immuunsysteem op peil te houden. De meeste mensen hebben 8 uur slaap nodig, ook nu. Dus ga op je vaste tijd naar bed en sta op je vaste tijd op. Blijf ook hier de structuur in bewaren. En blijf in beweging. Ga, als het even kan, iedere dag een stukje wandelen of fietsen, maar houd je aan de voorgeschreven regels.

Persoonlijke verzorging
Een tip waardoor je jezelf even weer anders voelt: laat je huispak, onesie of jogpants ‘ns liggen en kleed je leuk aan. En natuurlijk is een bezoekje aan de kapper na al die weken echt een verwenmoment waarvan je nu weer mag genieten!

We gaan gewoon zelf zorgen voor onze rust, reinheid en regelmaat.

Positief
En hoe lastig het momenteel voor ons allemaal is, ook aan deze situatie komt een eind. Na regen komt zonneschijn! Maar zolang we hier nog mee te dealen hebben kan ik alleen maar zeggen: blijf positief en kijk naar de dingen die wel mogelijk zijn. Wees dankbaar voor de mooie dingen die je ziet. Die zijn er echt wel. Ik hoorde bijvoorbeeld gisteren in de duinen de zee! Normaal hoor ik daar altijd de scheurende auto’s van het circuit van Zandvoort. De vogels, die heel actief zijn. Dat zijn ze natuurlijk altijd al in deze periode, maar nu valt het meer op. Gewoon genieten van de kleine dingen.

Tot slot: stay safe en stay in touch!



How nuts is nudging?

How nuts is nudging?

Nudging? Zeg jij nou nudging?? Wat is dat voor kreet? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!