Wat is beter: drie of zes keer per dag eten?

05/08/2022 in: Actueel

BreakfastLunchDinnerlst

Om te streven naar duurzaam gewichtsverlies laten nieuwe inzichten zien dat het aantal eetmomenten bepalend is. Voorheen was de gedachte om vaker op een dag kleine porties te eten, om de stofwisseling op gang te houden. Met de huidige inzichten weten we dat juist het inlassen van eetpauzes, tijd tussen de maaltijdmomenten waar je niet eet, positief werkt op het lichaam en de vetverbranding stimuleert.

Het Voedingscentrum zegt: ‘Je lichaam heeft in principe geen tussendoortjes nodig.’ Wie drie verzadigende maaltijden per dag eet, kan best de tijd tussen de maaltijden overbruggen zonder fruit, koek, noten of (andere) snacks.

Wanneer eten we tussendoortjes?
Veel mensen vinden het leuk, lekker en gezellig om tussendoortjes te eten. We houden van een koekje bij de koffie, van chocolade bij de thee, van gebak als er een collega jarig is, van een appel tijdens het werk of wat chips tijdens het tv-kijken. Tussendoortjes geven je dag wat extra’s.  

Wat zijn de voor- en nadelen van tussendoortjes?

Voordelen
Een lastig moment overbruggen met iets verantwoords tussendoor kan ervoor zorgen dat je alle benodigde voeding binnenkrijgt door een deel van je maaltijden tussendoor te eten, zoals groenten, fruit en/of yoghurt. Deze gezonde tussendoortjes voorkomen dat je ‘flauw’ wordt van de trek en zorgen er ook voor dat je niet gaat snoepen.

Nadelen
Als je drie (of meer) tussendoortjes én drie maaltijden per dag eet, dan is je lichaam de hele dag bezig met de spijsvertering. Dat betekent ook dat er steeds insuline wordt aangemaakt door je lichaam. Dit hormoon is nodig om de suikers uit het eten op te nemen in je lichaamscellen. Insuline is een hormoon dat ook de vetopslag stimuleert. Als er de hele dag insuline wordt aangemaakt, wordt het moeilijker om af te vallen en later gemakkelijker om weer aan te komen.

Je lichaam heeft na een maaltijd twee uur nodig om koolhydraten te halen uit het voedsel en gaat daarna over op vetverbranding. Als je tussendoortjes eet, zoals koek, appel of wat dan ook, gaat je lichaam dus niet over op de gewenste vetverbranding.

Helemaal niets meer tussendoor?
Het is belangrijk om eerst te ervaren hoe het is om zo min mogelijk tussendoor te eten. Afkicken van de gewoonte om buiten de maaltijden om te eten lukt gemakkelijker als de maaltijden voldoende verzadigen en gezond van samenstelling zijn.
 
Mocht er toch een moment overblijven dat een verantwoord snackje tussendoor nodig is, kies dan iets uit jouw dagmenu of neem af en toe een zakje van die heerlijke Pop Squares.

Wat je ook doet, kies bewust en varieer; je gewicht zal er baat bij hebben!

Over de auteur:

Margareth Beekmans

regiomanager/trainer