Hoe vaak wegen
Hoe vaak je je het beste kan wegen, hangt een beetje af van de reden waarom je wil wegen. Als je af wilt vallen, kan dagelijks wegen teleurstellend zijn als de vooruitgang tegenvalt. Toch betekent dat niet per se dat je je doelen niet bereikt. Het is beter om je vooruitgang van week tot week te monitoren.

Consequent wegen

Tegenwoordig zijn er ook weegschalen te koop die via wifi verbonden zijn met je health-trackingapp. Sommige meten zelfs extra’s zoals lichaamsvet. Hoe en waarmee je je ook weegt, het belangrijkste is dat je consequent bent. Dat houdt op de eerste plaats in dat je elke keer dezelfde weegschaal gebruikt, en dat hij precies op 0,0 staat. Dat kun je checken door er eerst een paar objecten op te zetten en die vervolgens een voor een weg te halen. Waar het vervolgens om gaat is consistentie. De afwijking in je gewicht gedurende dag is gemiddeld tussen de twee en de vijf pond. Ga dus niet kijken hoeveel je 's middags direct na de lunch weegt in vergelijking met je ochtendgewicht. Het beste is om je eenmaal per week te wegen, bij voorkeur 's ochtends meteen na het gebruik van het toilet en zonder kleding. Wegen direct na je workout is niet aan te raden, want als je veel transpireert zul je vooral vocht verloren hebben.

Tip

Als je je weegt, zorg er dan voor dat je de avond ervoor niet teveel zout eet. Natrium zorgt er namelijk voor dat je lichaam vocht vasthoudt. Mensen die gevoelig zijn voor zout kunnen daardoor zomaar een paar honderd gram meer wegen.

Over de auteur:

José Bernaerts

Gastblogger

José Bernaerts studeerde in 1984 af aan de School voor de Journalistiek en was 18 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift Santé (gezondheid & psychologie). Exclusief voor The 1:1 Diet schrijft zij artikelen voor de rubriek Wist je dat?