Speciaal of gewoon zout
Ons normale keukenzout bestaat uit de scheikundige elementen natrium en chloor, natriumchloride. Sommige mensen denken dat het grove zeezout beter is dan het normale keuzenzout, maar ze hebben dezelfde chemische samenstelling. Zeezout is dus niet beter of slechter dan gewoon zout. Door het natuurlijke karakter en de directe associatie met de zee wordt het als beter gezien.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw was zeezout even in opspraak. In Atlantisch zeezout waren door een onderzoek van de Universiteit Gent sporen van zware metalen aangetroffen, namelijk lood, kwik en cadmium. Goed gezuiverd keuken- of zeezout bevat uiteraard geen zware metalen.

Let op zoutinname

Het is verstandig goed op je zoutinname te letten, omdat het in verband is gebracht met het ontstaan van hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking. Zo kan elke gram natrium die iemand minder inneemt bijdragen aan een daling van de bloeddruk. Voor wie al een hoge bloeddruk had, is het effect nog groter.

Nederlanders krijgen gemiddeld bijna 10 gram zout per dag binnen. Dat is vier gram te veel volgens het advies van de Gezondheidsraad. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zou de zoutinname nog lager mogen liggen, op vijf gram per dag. Wie zijn zoutinname verlaagt, kan volgens deze organisaties een aanzienlijke gezondheidswinst halen, ongeacht of je zee- of keukenzout gebruikt. Het meeste zout dat we binnenkrijgen, komt niet uit het zoutvaatje, maar zit in samengestelde producten uit de winkel. Veel producenten zijn dan ook al bezig het zoutgehalte in hun producten te verlagen.

Alternatieven voor zout

Aan een minder zoute smaak is goed te wennen. Wie dat lastig vindt, kan gebruikmaken van alternatieve smaakmakers voor zout, zoals kruiden. Ook zijn er vormen van zout in de handel waarin het natriumchloridegehalte is verlaagd. Ze bevatten in plaats daarvan kalium of magnesium. Als je geen nierziekte hebt of bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt, kan tafelzout waarin het natriumgehalte is verlaagd een uitkomst bieden.

Als je voor zout kiest, let er dan ook op of het met jodium is verrijkt. Zeezout is dat vaak niet. Jodium is van belang voor het tegengaan van de ziekte krop (vergrote schildklier).

Over de auteur:

Hans Kraak

Gastblogger

Hans Kraak is hoofdredacteur van Voeding NU. Hij maakte drie boeken over Feiten en Fabels rondom voeding. Voor The 1:1 Diet werkte hij een aantal nieuwe, veel voorkomende fabels uit.