Voeding > Kruiden: gezonde smaakmakers

Kruiden: gezonde smaakmakers

Kruiden: gezonde smaakmakers

We zijn niet allemaal keukenprinsen en -prinsessen. Toch kan je eenvoudig je groente en vlees super lekker maken zonder of met weinig zout. Als je verschillende kruiden gebruikt bij dezelfde groente smaakt het toch echt weer anders. Kruiden toevoegen is niet alleen lekker, je kan je lijf ook weer gezonder krijgen; kwaaltjes zouden zomaar eens kunnen verdwijnen!

Antioxidanten
Kruiden bevatten antioxidanten. Deze beschermen je cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan door processen in je lijf. Daar kan je niks aan doen. Die vrije radicalen wil je graag kwijt want die kunnen ziektes veroorzaken en ze versnellen het verouderingsproces. En dat willen we niet. Deze vrije radicalen worden in je lichaam dus opgeruimd door antioxidanten. Eet je veel suiker dan wordt de werking van vitamines (waaronder antioxidanten) sterk verminderd. Kruiden helpen ook om ontstekingen in je lijf te voorkomen. Daarom is het goed om eens te kijken wat kruiden voor je lijf maar ook voor je gerechten kunnen betekenen.

Zwarte peper
Zwarte peper bijvoorbeeld is niet alleen een antioxidant maar ook een antibioticum, een sterke ontstekingsremmer dus. Daarnaast wordt gezegd dat zwarte peper de vetafbraak in ons lijf stimuleert en dat je daarmee afvalt. Nou, om dat effect te krijgen moet je er kilo’s van eten, dus dat vergeten we maar even. Zwarte peper heeft ook de eigenschap om de slechte LDL-cholesterol en triglyceriden te verlagen. Gebruik zwarte peper eens bij tonijn.

Nootmuskaat
Nootmuskaat werd in de oudheid vaak gebruikt voor het stimuleren van onze hersens. Nu weet waar het goed voor is, ga je het vast vaker eten. Het helpt tegen vermoeidheid en het heeft een kalmerend effect op je gemoedsrust. Heb je dus een stress dag gehad, maak dan een verse groentesoep met veel nootmuskaat. De Chinezen gebruiken nootmuskaat vooral tegen problemen met je buik zoals diarree, obstipatie en een opgeblazen gevoel. Gebruik nootmuskaat bij je spruitjes, samen met peterselie en salie. Pompoen is lekker met kaneel, komijn, nootmuskaat en salie.

Kurkuma
Kurkuma wordt veel in de oosterse keuken gebruikt. In een van onze The 1:1 Diet recepten vind je een soto-soepje waar je kurkuma bij gebruikt. Kurkuma is niet alleen een krachtig antioxidant, maar ook een sterke ontstekingsremmer. Aan curcumine (stofje in kurkuma) wordt toegeschreven dat het helpt bij pijn bij artritis en bij verwondingen en het zou je cellen goed beschermen tegen vrije radicalen. Er zijn onderzoeken gaande voor het verminderen van hart- en vaatziekten en bij de ziekte van Alzheimer.

Peterselie
Peterselie bevat de vitamines A en C en mineralen zoals kalium, foliumzuur en vezels. Je darmen zijn super blij met vezels want die komen we eigenlijk allemaal te kort. Peterselie is goed voor hart en bloedvaten en omdat het veel antioxidanten bevat kan het je lijf ook goed tegen ziektes beschermen. Je kan ook een paar takjes peterselie in kokend water houden en dat als thee opdrinken. Goed voor een frisse adem en het is een mooie variatie op de takjes munt. Peterselie kan je gebruiken bij rundvlees en eend en uiteraard in de soep. Champignons zijn lekker(der) met peterselie, knoflook, bieslook, peper en tijm.

Tijm
Tijm helpt bij gewrichtsproblemen, hoofdpijn en spijsvertering. Het werkt antibacterieel, is bloedzuiverend en zorgt ervoor dat je fit blijft. Heb je varkensvlees al eens gekruid met tijm, salie, knoflook en komijn? Super lekker! Gebruik bij je komkommersalade eens dille, munt en tijm.

Salie
Salie verbetert je geheugen en het bevat anti-verouderingsenzymen, een geheime fountain of youth eigenlijk. Salie werd vroeger ook ingezet bij menstruatieklachten. Salie is lekker bij varkensvlees. Bestrooi gekookte tuinbonen met bonenkruid, koriander, munt en salie.

Oregano
Oregano is ook een sterke antioxidant die je beschermt tegen vrije radicalen. Heerlijk in en op mediterrane gerechten.

Rozemarijn
Rozemarijn is volgens onderzoeken een bestrijder van kankercellen. En rozemarijn heeft een ontstekingsremmende werking. Lamsvlees en rozemarijn gaan uitstekend samen. Daarnaast smaakt het ook heerlijk over je sperziebonen, samen met bieslook, bonenkruid, nootmuskaat en tijm.

Basilicum
Basilicum heeft een ontgiftende werking op je lever. Daarnaast zijn je darmen blij als je basilicum eet vanwege de vezels. Basilicum is lekker bij gehaktgerechten. Spinazie maak je nog lekkerder met basilicum, knoflook, koriander en munt.

Munt
Munt werkt goed tegen misselijkheid. Munt is te gebruiken in oosterse (Thaise) gerechten en ook lekker bij lamsvlees.

Knoflook
Knoflook behoort eigenlijk tot de superfoods. Het is gezond voor je bloedvaten en je hart, het kan je bloeddruk verlagen en het bevordert je bloedsomloop. Ook is knoflook een geweldige ontstekingsremmer en helpt het bij griep. Een heel krachtig ‘tovermiddeltje’ bij griep: 1 theelepel uitgeperste knoflook (helemaal gebruiken), 1 theelepel gemalen gember, 1 theelepel (rauwe) honing en een scheut appelazijn. Alles goed door elkaar roeren en je glas verder vullen met mineraalwater. Je bent supersnel weer op de been. Verder is knoflook bijna overal lekker in.