Vers of diepvries
Blokjes spinazie uit een zakje of verse groente van de markt? Het antwoord is eenvoudig. Wat diepgevroren is, hoeft niet onder te doen voor verse producten als het aankomt op vitamines en mineralen. Diepvriesgroenten worden kort na de oogst gewassen en geblancheerd om mogelijke ziekteverwekkers te doden. Daarna worden ze snel afgekoeld tot tientallen graden onder nul, zodat de levensprocessen in de groenten stoppen. De vitamines en mineralen blijven intact tot na het koken. Diepvries kan dus een prima alternatief zijn voor verse groenten.

Afname voedingswaarde

Wie zijn verse groenten te lang laat liggen, loopt zelfs een groter risico dat de voedingswaarde afneemt. Na de oogst begint in de groente het verlies van vitamines. Het zijn onder meer enzymen die de vitamines afbreken. Als groenten die zijn bedoeld voor de diepvries worden geblancheerd, wordt de werking van de enzymen gestopt. Het is dus zaak verse groente vooral zo vers mogelijk op te eten.

Blikgroente

Aan blikgroenten worden vaak conserveringsmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. Verse of diepvriesgroenten zijn daarom een betere keuze.


Over de auteur:

Hans Kraak

Gastblogger

Hans Kraak is hoofdredacteur van Voeding NU. Hij maakte drie boeken over Feiten en Fabels rondom voeding. Voor The 1:1 Diet werkte hij een aantal nieuwe, veel voorkomende fabels uit.