Natuurlijke of witte suikers
Als er ‘natuurlijk’ voor een voedingsmiddel staat, hebben mensen vaak het idee dat het beter is dan een ander voedingsmiddel. Suikers in vruchten worden als natuurlijk ervaren, terwijl de suikers uit de fabriek als minderwaardig worden afgedaan. Van geraffineerde suiker bestaat het idee dat het slechter is dan suiker in fruit. Sommigen denken zelfs dat witte suiker met chloor gebleekt is, maar dat is niet waar. Tijdens het maken van witte suiker worden de bieten gewassen, waarna er suikersap uit gewonnen wordt. Het sap wordt, voor het tot suiker wordt gekookt, schoongemaakt door de vieze van de schone delen te scheiden. Dat gebeurt onder andere met kalk, niet met chloor. Ook de suikers die uit de fabriek komen, worden gewonnen uit planten; in Nederland uit suikerbieten, elders uit suikerriet.

Voordelen van fruit

Het lichaam maakt nauwelijks onderscheid tussen de suikers die uit de fabriek komen of de suikers die in vruchten zitten. Het grote verschil is dat suiker op zich alleen calorieën levert. Dat kan handig zijn als je energie nodig hebt om bijvoorbeeld sportief te presteren. Fruit, waarin suikers van nature voorkomen, heeft daarbij het voordeel dat het behalve suiker ook nog andere voedingsstoffen bevat, waaronder vitamines, mineralen en vezels. Door het eten van een vrucht komen de calorieën bovendien langzamer naar binnen. Het zorgt ervoor dat je verzadigingsgevoel beter werkt.

Nadelen van frisdrank

Suikers in vloeibare vorm daarentegen, zoals frisdranken, gaan voorbij aan het verzadigingssysteem, waardoor je ervan kunt blijven nemen; de energie komt snel binnen en de kilocalorieën tikken aan. Maar dat laatste geldt natuurlijk ook bij het innemen van een teveel aan suikers uit andere (natuurlijke) bronnen.

Over de auteur:

Hans Kraak

Gastblogger

Hans Kraak is hoofdredacteur van Voeding NU. Hij maakte drie boeken over Feiten en Fabels rondom voeding. Voor The 1:1 Diet werkte hij een aantal nieuwe, veel voorkomende fabels uit.