Beweging > Microbewegingen

Microbewegingen

Microbewegingen

Daar zit je dan met je goeie gedrag. Je bent te zwaar, hebt besloten er wat aan te gaan doen, wilt dolgraag bewegen maar met dat overgewicht lukt het je gewoonweg niet. Niet alleen vanwege een verminderde conditie, maar ook door een grotere kans op blessures. Natuurlijk zou het mooi zijn dat je, op het moment dat je besluit er iets aan te gaan doen, meteen de hele dag gaat traplopen, lopend je boodschappen doet, op de fiets naar je werk gaat… maar soms moet je even wat ‘kleiner’ beginnen.

Microbewegingen
Heb je wel eens van microbewegingen gehoord? Het woord zegt het al: hele kleine bewegingen. Je moet hierbij denken aan kleine oefeningen waarbij je je spieren aanspant. Gewoon in je eigen huis: eenvoudig, gratis en wanneer je zelf zin hebt. Je kunt bijvoorbeeld microbewegen tijdens het koken, of als je wacht tot de oven/magnetron klaar is, tijdens het koffiezetten, noem maar op! Leg je handen op de rand van het aanrecht, ga iets verder vanaf het aanrecht staan met je benen uit elkaar. Duw jezelf nu van het aanrecht weg en laat jezelf weer teruggaan naar de beginpositie. Het lijkt op de gewone push-ups, alleen doe je ze nu niet op de grond, maar staand. Doe dit een paar minuutjes en je hebt al een mooi micro-sportmoment gehad. Of ga tijdens het tandenpoetsen een tijdje op je tenen staan (maak jezelf zo lang mogelijk), hou dit even vol en ga vervolgens weer op je hakken staan. Wissel dit af en blijf dit doen tot je klaar bent met tandenpoetsen. Niet (te) inspannend, en toch zet je je spieren aan het werk. En als je spieren aan het werk zijn, dan wil dat zeggen dat je calorieën verbruikt. Op internet vind je allerlei voorbeelden van microbewegingen.

Voordelen van kleine bewegingen
Het zijn kleine bewegingen, dus denk niet dat je meteen heel veel calorieën verbruikt. Maar als je de hele dag van deze kleine bewegingen maakt, hebben ze wel degelijk nut voor je spieropbouw, lenigheid en doorbloeding. Probeer de microbewegingen regelmatig, over de dag verdeeld, toe te passen. Zorg daarnaast voor afwisseling. Zit je veel? Probeer dan regelmatig in beweging te komen en ga tussendoor ‘ns wat vaker staan. Dit is ook heel fijn voor je bloedvaten.

Het is geen vervanging voor een half uurtje in de buitenlucht wandelen, maar het is een mooi begin als je gewicht je nog teveel in de weg zit.



Inge Brekvoort - The 1:1 Diet