Actueel > Vakantie - genieten zonder schuldgevoel

Vakantie - genieten zonder schuldgevoel

Vakantie - genieten zonder schuldgevoel

Als je op vakantie bent, wil je ontspannen kunnen genieten van al het lekkers dat het land te bieden heeft. Blijf je in eigen land, dan ga je waarschijnlijk wat meer uit eten of zelf in de keuken experimenteren met (buitenlandse) gerechten. Maar je wilt natuurlijk niet dat je verloren kilo’s er in no time weer bijkomen.

Ook tijdens de vakantie kun je bewust met voeding omgaan en toch lekker smikkelen. Dus als je de juiste keuzes maakt en je porties in de gaten houdt, kun je nog steeds zonder schuldgevoel genieten van gerechten! Hier enkele tips.

Maak een bondgenoot aan tafel, en kijk of je gerechten met iemand kunt delen. Bij de broodmaaltijd kun je een broodje of snee brood in vieren snijden en ieder kwart met iets anders beleggen. Zo kun je lekker variëren zonder (te)veel te eten. Je kunt ook een deel van je broodje ruilen met je tafelgenoot, als deze voor een ander broodje heeft gekozen. Drink water bij je eten. Wil je toch een wijntje? Zet dan het wijntje aan je linkerkant en het glas water aan je rechterkant. Drink van de wijn en nip van het eh… oh nee, dat moet natuurlijk andersom: drink van het water en nip van je wijn. Proost!

De Italiaanse keuken
La bella Italia! Voor velen staat de Italiaanse keuken met stip op één. Er wordt vooral gebruik gemaakt van verse lokale producten. Probeer gevulde pasta’s zoals ravioli en worstsoorten zoals mortadella te beperken. Als het kan, ga dan voor een frisse salade bij je maaltijd. Door de vezels geeft een salade al eerder een vol gevoel en daarnaast bevat een salade meestal weinig calorieën. 

De Griekse keuken
De Griekse keuken bestaat vooral uit eenvoudige smaakvolle gerechten. Wat dacht je van gegrild vlees zoals souvlaki, of een brochette van gamba’s. De traditionele Griekse salade is een absolute topper! 

De Spaanse keuken
Ga je voor Spaans eten, dan komt er ongetwijfeld tapas op tafel. Bestel liever niet teveel tapas ineens; je kunt altijd nog wat bijbestellen. Gegrilde tapas (groenten, gamba’s, kip) en tomaten en vis zijn een smakelijke en verantwoorde keuze. 

De Marokkaanse keuken
Couscous, kipfilet, linzen en lamsfilet… niks mis mee! Vaak past een tajine ook nog wel in een verantwoord menu. Wil je een nagerecht? Wat dacht je dan van vers fruit? En de traditionele muntthee is ook zonder suiker lekker! 

De Aziatische keuken
Deze keuken biedt enorm veel keuze als het gaat om gerechten met veel groenten en kip. Heb je als voorgerecht al eens misosoep gegeten? Lekker en je eerste hongergevoel is ook meteen weg. Exotisch fruit is er meestal volop in deze keuken… ideaal als tussendoortje of nagerecht. 

De Franse keuken
Bouillabaisse, gegrild vlees of vis… c’est bon! Sorbetijs met fruit of een heerlijk kopje koffie of thee na… ah, merveilleux! 

Nog wat extra tips voor je vakantie:

  • Eet van een ontbijtbordje, liefst met klein bestek.
  • Drink voor het eten een glas water.
  • Probeer iets meer groenten te eten en wat minder aardappels, pasta of rijst.
  • Vraag eventuele sausjes of dressings er apart bij, zodat je deze zelf kunt doseren.
  • Wil je graag wat brood bij de warme maaltijd eten? Laat dan de rijst, pasta of patat staan. Enneh… het broodmandje hoeft niet per se leeg. ;)  
  • Kies als nagerecht wat vaker voor fruit, koffie of thee.
  • Blijf water drinken. Wil je wat afwisseling? Kies dan koolzuurhoudend water. Neem van huis wat drankmix mee en geef zo een smakelijke boost aan je water.
  • Geef in een restaurant rustig je eventuele wensen door. Ook kun je vaak buiten de kaart om vragen naar een specifiek gerecht, bijvoorbeeld een groenteomelet.
  • Van te voren online de menukaart bekijken kan je helpen om wat makkelijker een keuze te maken die past bij jouw voedingspatroon.
  • Probeer het aantal tussendoortjes te beperken.
  • Benut je vakantie om lekker te bewegen. Zwemmen, wandelen, fietsen, dansen… alle beetjes helpen.  
  • Ga na je vakantie gerust weer wegen bij je consulent. Heb je het niet bont gemaakt, dan zul je zien dat je niet of nauwelijks bent aangekomen. Is er wel wat bijgekomen, dan is de kans groot dat dit vocht is (en dat is er meestal zo weer af!). 

Het belangrijkste hebben we voor het laatst bewaard: geniet! Van je vakantie, de mensen om je heen en van de omgeving. Zij maken uiteindelijk het verschil, niet het eten.

Fijne vakantie!