Beweging > Het ging zo lekker, tot dat...

Het ging zo lekker, tot dat...

Het ging zo lekker, tot dat...

Zucht, steun, kreun… De feestmaand is achter de rug en je begon januari vol met goede voornemens. Hardloopschoenen weer klaargezet, maar het lukt je gewoonweg niet.

Een hoofd vol met goede bedoelingen, met de gedachte om iedere ochtend te beginnen met een momentje in de sportschool of een stukje hardlopen. De ideeën en gedachten waren top, maar toch komt het er niet van. Heerlijk genoten van de feestdagen en nu moet je in je ritme komen…

Als voedingsconsulent weet ik als geen ander dat alles met de juiste mindset te maken heeft, en dat geldt ook voor sporten. Ik zat in een super fijn ritme met gezonde voeding en sporten voordat ik op vakantie ging. Dus ik weet dat ik het kan maar die eerste keer weer naar de sportschool gaan is toch weer een hele stap.

Wat kan jou (en mij) helpen om weer te gaan sporten. Hieronder een aantal tips.

Positive mindset
Het gaat in de eerste weken allemaal om je mindset. Denk niet “bah, het ging veel lekkerder voor de vakantie”. Dit negatieve gevoel brengt je sneller in een neerwaartse spiraal.

Probeer juist om een positieve mindset te creëren. 'Yes! Ik heb dat hele stuk naar de supermarkt gefietst!' Of 'ik ben dan wel niet naar dat uurtje bootcamp gegaan maar ik ben wel op de crosstrainer, loopband en het roeiapparaat geweest.' Hoppa, toch weer lekker calorieën verbrand!

Laat het los
Aan schuldgevoel na de vakantie dat je te veel hebt gegeten of niet hebt gesport heb je niks, laat dat los. Negeer de weegschaal en herinner de vakantieherinneringen die je zojuist hebt gecreëerd. Zie het als een tijdelijke terugslag en pak je gezonde leefstijl weer op.

Stel nieuwe doelen
Ergens naartoe werken werkt motiverend. Stel jezelf dus een paar nieuwe doelen, zodat je weet waarvoor je het doet. En dat kan natuurlijk op elk niveau, of je nou traint voor een marathon, 20 minuten wil kunnen fietsen of 100 sit-ups te kunnen doen. Het maakt niet uit welk doel als je maar een doel voor ogen hebt.

Plan trainingen in de agenda.
Een vast moment in de week zorgt voor structuur en regelmaat. Zo zal je minder snel een training overslaan.

Sport samen
Samen sporten met een vriend of vriendin zorgt voor meer motivatie en het is ook nog eens gezellig. Bovendien als je eenmaal hebt afgesproken met een vriend of vriendin is afzeggen toch lastiger.

Inmiddels ben ik alweer een paar keer naar de sportschool geweest en heb het ritme weer lekker te pakken. Gelukkig komt dat snel weer terug. Pak jij het ook weer op?

Laat je niet 'roasteren'

Laat je niet 'roasteren'

Verwacht je een blog over barbecueën met tips hoe je je vlees, vis of een groentespies het beste kun ...